Inteligenţele multiple şi stimularea lor prin cursuri intensive

Autor: Ilinca Stroe

V-aţi pus vreodată copilul să facă un test IQ din acela cu serii de numere şi grupuri de figuri geometrice, la care a obţinut un rezultat slab, sau de care s-a plictisit în timp ce-l făcea? Sau aţi observat că îi este mai greu şi mai neplăcut decât altor copii să înveţe alfabetul ori tabla înmulţirii? Dacă da, e foarte posibil să vă intereseze viziunea asupra inteligenţei propusă de Howard Gardner, profesor de educaţie la Harvard University.

 

În 1983, Gardner a publicat o carte numită Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, în care pornea de la premiza că testele de inteligenţă verifică predominant aptitudinile lingvistice şi logico-matematice, ceea ce reprezintă o viziune limitativă asupra inteligenţei, întrucât nu se poate spune că toţi oamenii care obţin punctaj scăzut la acel gen de test sunt neinteligenţi.

 

În schimb, Gardner susţinea că uşurinţa în rezolvarea problemelor matematice, de exemplu, reflectă doar un anumit tip de inteligenţă dintre mai multe posibile. El a propus existenţa mai multor „modalităţi” ale inteligenţei, iar pentru a demonstra ştiinţific valabilitatea acestora a urmărit aceste criterii: să fie asociate cu o anumită zonă a creierului, să aibă un progres propriu, să fie confirmate de psihologia experimentală, să fie susţinute de descoperiri psihometrice, să fie exemplificate prin savanţi, copii-minune şi alţi oameni celebri cu capacităţi extraordinare. Au rezultat, astfel, 9 modalităţi ale inteligenţei, dintre care 8 sunt cuantificabile, demonstrate şi unanim acceptate.

 

Ce legătură există între cele 8 inteligenţe multiple propuse de Gardner şi învăţarea limbii engleze în cadrul unui curs sau altul? Întâi, se poate spune că un manual de limbă străină este un instrument ce serveşte preponderent inteligenţa verbal-lingvistică: el cuprinde exerciţii de vocabular şi gramatică care activează şi stimulează acea inteligenţă, mai degrabă decât pe celelalte 7. În acest fel, la un curs de engleză extensiv, cu durata de un trimestru, copiii îşi dezvoltă în principal (deşi nu exclusiv) inteligenţa verbal-lingvistică, întrucât un asemenea curs urmăreşte un manual. La un curs intensiv (ţinut, de regulă, în vacanţa şcolară), situaţia este însă diferită. Pentru un asemenea curs se utilizează materiale din mai multe resurse (nu doar manuale, ci şi website-uri, cărţi de activităţi, etc.) şi se organizează o varietate de activităţi şi de proiecte, pe lângă exerciţii.

 

Legătura dintre inteligenţele multiple şi felul cum se învaţă engleză la un curs intensiv este, deci, determinată de tipul de resurse folosite la acest curs şi de genul de activităţi incluse. Să trecem în revistă, în paralel, cele 8 inteligenţe multiple şi exemple de activităţi de curs intensiv care corespund fiecărei inteligenţe şi care o dezvoltă pe fiecare în parte:

 

1) Inteligenţa verbal-lingvistică are de-a face cu cuvintele şi cu exprimarea verbală. Copiilor la care această inteligenţă e manifestă le place să citească şi să scrie şi le vine uşor să se exprime atât oral, cât şi în scris. Tipuri de activităţi de curs: cuvinte încrucişate, ascultare de poveşti, alcătuire de compuneri.

 

2) Inteligenţa logico-matematică are legătură cu cifrele şi cu raţionamentele logice. Copiilor care o au le este uşor să facă calcule, să gândească în termeni abstracţi şi să rezolve puzzle-uri. Tipuri de activităţi de curs: dezlegare de limbaj codat, proiecte despre spaţiul cosmic.

 

3) Inteligenţa vizual-spaţială se referă la orientarea în spaţiu şi la aprecierea imaginilor, inclusiv figuri geometrice, şi a reperelor spaţiale. Copiii care au această inteligenţă sunt atenţi la ceea ce îi înconjoară şi  observă detalii interesante. Tipuri de activităţi de curs: realizarea de desene, citirea/alcătuirea de grafice.

 

4) Inteligenţa muzicală are legătură cu perceperea şi producerea sunetelor. Copiii care posedă acest tip de inteligenţă diferenţiază atent sunetele, disting zgomote din mediul înconjurător şi ştiu să le interpreteze. Tipuri de activităţi de curs: interpretarea de cântece, realizarea de texte ritmate (jazz chants).

 

5) Inteligenţa kinestezică este legată de mişcări corporale, de contact fizic şi de atingerea şi manevrarea obiectelor. Copiii la care există acest tip de inteligenţă comunică foarte bine non-verbal, prin limbajul corpului, şi sunt pricepuţi la dans şi la lucru manual. Tipuri de activităţi de curs: jocuri cu mişcare fizică, confecţionare de obiecte din diverse materiale (de exemplu, origami).

 

6) Inteligenţa intrapersonală se referă la capacitatea de introspecţie şi de autoreflecţie, la cunoaşterea de sine. Copiii care o au sunt intuitivi şi înţelepţi, îşi înţeleg emoţiile şi au încredere în ei înşişi. Tipuri de activităţi de curs: compunerea de poezii, realizarea de desene, asocierile de cuvinte.

 

7) Inteligenţa interpersonală are de-a face cu perceperea şi înţelegerea sentimentelor celor din jur, cu empatia. Copiii la care această inteligenţă e manifestă învaţă bine în grup, interacţionează cu uşurinţă şi sunt foarte sociabili. Tipuri de activităţi de curs: jocuri de rol, concursuri pe echipe, minipiese de teatru.

 

8) Inteligenţa naturalistă are legătură cu tot ceea ce înseamnă mediu înconjurător şi natură, de la plante şi animale la climă şi fenomene naturale. Copiilor care au inteligenţă naturalistă le place să petreacă timp în natură, explorând. Tipuri de activităţi de curs: lecţii şi jocuri în aer liber, proiecte cu tematică ecologică.

 

Rezultă, aşadar, că înscriindu-ne copilul la un curs intensiv, acesta are mai multe şanse să îşi dezvolte diverse tipuri de inteligenţă şi, prin activităţile de curs efectuate, să progreseze echilibrat sub o varietate de aspecte, de la cel strict lingvistic la cel social sau artistic.

 

English Kids Academy oferă 3 categorii de cursuri intensive pe perioada verii: pentru copii de 4-7 ani, pentru copii de 8-14 ani şi pentru liceeni. Informaţii şi înscrieri la englezapentrucopii@ih.ro.

 

Surse:

https://educatiecudragoste.ro/tu-stii-ce-tip-de-inteligenta-are-copilul-tau/

http://www.institute4learning.com/resources/articles/multiple-intelligences/

About Author

Related posts