Autor: Ilinca Stroe

Pe 20 august 2018, Greta Thunberg, o adolescentă suedeză de clasa a IX-a, stătea de una singură în faţa Riksdagului (Parlamentul) din Stockholm, ţinând în mâini un carton pe care scrisese: „Skolstrejk för klimatet” („grevă şcolară pentru mediu”). Ce voia? Ca guvernul ţării ei să ia măsuri urgente privind reducerea emisiilor de carbon conform Acordului de la Paris. Cu o determinare fără cusur, Greta a protestat în acest fel în fiecare vineri, în timpul programului şcolar, sub sloganul „Vineri pentru viitor”. În scurt timp, alături de ea au apărut alţi liceeni suedezi, apoi copiii din Australia au aflat despre acţiunea lor şi au iniţiat propria grevă şcolară pentru mediu, iar finalul lui 2018 şi primele luni ale lui 2019 au produs un val global de activism de mediu în rândul tinerilor, cu aproape 1,5 milioane de adolescenţi manifestând în peste o sută de ţări, din Japonia până în Uganda, din Columbia în Elveţia.

 

Acest „statement” adolescentin masiv, impresionant s-a coagulat în mişcarea globală „Youth Strike 4 Climate” („greva tinerilor pentru mediu”), a produs demisii ale unor miniştri de mediu vinovaţi de inacţiune, a câştigat susţinerea a sute de profesori universitari, a beneficiat de aportul unor oameni de ştiinţă de marcă din domeniul mediului şi a dus, în februarie 2019, la decizia Preşedintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, de a destina nu mai puţin de un sfert din bugetul UE măsurilor de combatere a degradării mediului. Astfel, liceana solitară care picheta Parlamentul Suediei în august 2018 a inspirat o mobilizare planetară ce a obţinut, în doar câteva luni, măsuri concrete, la cel mai înalt nivel de decizie politică, pentru implementarea revendicărilor ei. În prezent, Greta Thunberg este, fără dubiu, cel mai marcant lider adolescent din lume – discursul susţinut de ea la Conferinţa ONU despre schimbări climatice (COP24), ca şi nominalizarea ei pentru Premiul Nobel pentru Pace, consacrând-o în acest rol.

 

Dar ce înseamnă un lider? Ce calităţi are, ce caracteristici îl definesc, din ce „stofă” e croit? Ce esenţe tari alcătuiesc leadershipul? Un reporter al revistei Entrepreneur mărturiseşte că, prezentându-se la o conferinţă a liderilor adolescenţi (Global Teen Leaders) gata să dea sfaturi înţelepte tinerilor participanţi, a plecat de acolo cu convingerea că adolescenţii pot da lecţii de leadership antreprenorilor. Printre caracteristicile remarcate de reporter la tinerii lideri întâlniţi acolo se numărau următoarele: autocunoaşterea, auto-acceptarea şi autoafirmarea; curajul şi simţul dreptăţii; creativitatea şi altruismul; pionieratul; tenacitate în urmărirea unui obiectiv anume. Pe lângă acestea, leadershipul la orice vârstă presupune, conform specialiştilor, dorinţa de a avea un impact, de a produce o schimbare; concreteţea obiectivelor propuse; claritate în comunicarea unei viziuni; capacitatea de a-i mobiliza şi pe alţii în jurul viziunii respective; rezilienţă în faţa adversităţii; carismă.

 

Toate ingredientele din „bucătăria” leadershipului, precum şi o generoasă serie de modele de lideri din toată lumea, din diverse epoci şi domenii, vor constitui materia pe care adolescenţii o pot accesa în cadrul cursului intensiv de engleză cu tema Leadership, organizat de English Teens Academy între 22 iulie şi 2 august 2019. Cursul este conceput astfel încât să îi abiliteze pe adolescenţi să îşi descopere potenţialul de lideri, să îşi perfecţioneze abilităţile de comunicare, să îşi consolideze capacitatea de a lua decizii şi să îşi exerseze gândirea strategică. Dacă drumul spre vârf începe cu un prim pas, primul pas concret către a deveni un lider poate fi înscrierea la acest curs.

 

English Teens Academy organizează pe toată durata verii cursuri intensive de engleză de 2 săptămâni. Aflaţi detalii la www.englezacopii.ro/cursuri-intensive-de-vara/cursuri-intensive-liceeni/.

 

Surse

https://en.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

https://en.wikipedia.org/wiki/School_strike_for_climate

https://www.entrepreneur.com/article/245175

About Author

Related posts