Autor: Ilinca Stroe

Ca şi în cazul adulţilor, pentru copii comunicarea este extraordinar de importantă. Prin comunicare, copiii află informaţii noi şi relaţionează cu cei din jurul lor. În plus faţă de adulţi, însă, copiii descoperă prin comunicare şi o serie de alte lucruri ce ţin de dezvoltarea lor globală: prin comunicare, ei pot testa limitele şi clarifica regulile care guvernează un anumit context; prin comunicare, ei exersează integrarea socială şi abilitatea de a aparţine unui grup sau unui mediu; prin comunicare, îşi explorează şi definesc emoţiile.

 

De aceea, dezvoltarea abilităţilor de comunicare ale copilului reprezintă un element fundamental, în modelarea copilului ca adult echilibrat, cultivat, respectuos şi încrezător. Din această perspectivă, participarea copilului la o tabără de engleză este echivalentă cu intrarea într-un adevărat „laborator” de comunicare, unde aceasta din urmă este practicată şi cizelată pe diverse paliere, rezultând o dezvoltare multistratificată, un progres complex. Iată câte tipuri diferite de comunicare exersează copilul într-o tabără de engleză:

 

1) Comunicarea formală – cu personalul hotelier. Prin aceasta, copilul învaţă să practice bunele maniere (să vorbească adresându-se interlocutorului cu pronumele de politeţe „dumneavoastră”, să salute în mod adecvat, să spună „vă rog” şi să mulţumească), să formuleze cereri şi să ceară ajutorul în mod politicos, în probleme administrative.

 

2) Comunicarea semi-formală – cu profesorii. Deşi copilul este încurajat să li se adreseze acestora folosind numele mic, limitele de politeţe există, iar copilul se deprinde să îşi dozeze exprimarea respectului şi apropierea prietenească, simţindu-se încurajat să îşi exprime liber şi cu încredere sentimentele, beneficiind de ghidajul profesorilor în buna gestionare a emoţiilor. Tot prin comunicarea cu profesorii, în special în situaţii de nemulţumire sau conflict în care profesorii sunt solicitaţi ca mediatori, copilul învaţă să spună şi să accepte un „nu”, să asculte alt punct de vedere şi să privească o situaţie conflictuală şi din perspectiva celuilalt.

 

3) Comunicarea informală – cu colegii de tabără. Prin aceasta copilul relaţionează cu egalii săi într-o varietate de situaţii, de la gestionarea spaţiului de locuit pe care îl împarte cu ei, până la atribuirea rolurilor sau responsabilităţilor într-un joc de echipă sau în cadrul vreunui concurs. Esenţială aici este menţinerea acestei comunicări în limitele prieteniei, cu ascultarea şi înţelegerea fără a judeca a punctului de vedere al celuilalt. Nu în ultimul rând, prin această comunicare copilul are ocazia de a-şi exersa abilitatea de a cere şi oferi ajutor.

 

4) Comunicarea în engleză – cu profesorii nativi. Exprimarea într-o limbă străină în relaţie cu un vorbitor nativ al acelei limbi îl ajută pe copil să îşi simplifice şi clarifice mesajul de transmis şi îi îmbunătăţeşte micro-abilităţi de comunicare specifice, cum ar fi verificarea înţelegerii, reformularea unei idei sau explicitarea acesteia prin exemple. Deloc neglijabil, comunicarea în engleză, facilitată de profesor astfel încât copilul să se facă înţeles şi ascultat, contribuie semnificativ la creşterea încrederii în sine a copilului ca şi comunicator, în general.

 

5) Comunicarea „profesională” – în cadrul lecţiilor de engleză. Dacă şcoala este, pentru copii, echivalentul serviciului, atunci lecţiile de engleză, inclusiv acelea din cadrul unei tabere de vară, sunt asemănătoare orelor petrecute la serviciu de către adulţi. Aici, copiii lucrează individual sau în echipă, efectuând exerciţii şi activităţi, şi contribuie la realizarea de proiecte. Prin acestea, din punctul de vedere al comunicării ei învaţă să îşi aştepte rândul în conversaţie, să îşi argumenteze opiniile, să asculte, înţeleagă şi respecte alte puncte de vedere şi să-şi ordoneze sau perfecţioneze discursul public, în special prin activităţi de tip dezbatere.

 

În fine, iată şi câteva dintre condiţiile de tabără care contribuie în mod distinct la îmbunătăţirea abilităţilor de comunicarea ale copilului participant: lipsa gadgeturilor şi întreruperea comunicării online în favoarea celei directe, interpersonale; existenţa unui personal de tabără disponibil pentru comunicare 24 de ore din 24 şi, în plus, instruit special în vederea comunicării optime cu copii; includerea în programul de tabără a unor activităţi care exersează abilităţile de comunicare în modul preferat de către copii, anume ludic (jocuri, poveşti, spectacole, concursuri).

 

Aşadar, participarea copilului la o tabără de engleză echivalează cu accesarea concomitentă a câtorva contexte de comunicare extra-familiale, în care copilul îşi formează capacităţi complexe de, în fond, bună raportare la o diversitate de interlocutori. Se poate spune, deci, că un copil care a participat la o tabără de engleză este un partener de comunicare versatil şi uşor adaptabil la o întreagă gamă de situaţii de comunicare. Iar noi, înscriindu-ne copilul în tabără, îi oferim acestuia posibilitatea de a deveni acel comunicator abil şi eficient la care visăm adesea.

 

Taberele de vară pentru copii organizate de English Kids Academy vor avea loc la Poiana Mărului (Zărneşti) şi, respectiv, în Marea Britanie. Cereţi informaţii de la: englezapentrucopii@ih.ro 

 

Surse:

www.amadeusiq.ro

www.copilul.ro

tikaboo.ro

www.parintibuni.ro

 

About Author

Related posts