Sport al minţii, de echipă, în engleză: debate-ul şi dezvoltarea copiilor

Autor: Ilinca Stroe

Cum te-ai simţi dacă, printr-un capriciu al timpului şi spaţiului, te-ai trezi „teleportat” într-un amfiteatru al lumii antice, cu misiunea de a susţine că tehnologia digitală de astăzi ne-a transformat într-o specie superioară? Sub privirea scrutătoare a unui Cicero expert în arta persuasiunii, luat la întrebări de un Demostene versat în tehnici argumentative, n-ai putea să îţi susţii afirmaţia printr-un simplu „Că aşa spun eu.” N-ai putea să expediezi un „de ce?” cu un „de-aia” sau „habar n-am”. Ca să îi convingi că ai dreptate, ai avea nevoie de argumente logice, de exemple relevante şi de capacitatea de a anticipa, înţelege şi combate punctul de vedere opus – eventual, într-un limbaj cizelat care convinge în aceeaşi măsură în care farmecă.

 

Ei bine, situaţia imaginată mai sus nu ar pune probleme majore unui tânăr instruit în debate. Tradus în română prin „dezbatere”, termenul se referă la o practică înrudită cu artele antice ale oratoriei şi retoricii, resuscitată în anii ’80 în cadrul educaţiei liceale. Dacă şahul este un „sport al minţii”, debate-ul poate fi văzut drept echivalentul intelectual al luptelor greco-romane: o activitate competitivă asemănătoare unui joc în care două părţi (echipe adverse) se confruntă prezentând unui public pe care trebuie să îl convingă argumente „pro” şi, respectiv, „contra” vizavi de o idee sau aserţiune dată. De regulă, tema dezbaterii este comunicată cu ceva timp înainte de dezbaterea propriu-zisă, astfel încât echipele fac muncă de cercetare pentru a culege informaţii despre subiect, a identifica exemple edificatoare şi a-şi pregăti argumentele.

 

Un adolescent antrenat în debate 

  • citeşte mai mult şi mai eficient (axat pe identificarea de informaţii relevante)
  • îşi amplifică semnificativ cunoştinţele de cultură generală (temele dezbaterilor acoperind toate domeniile)
  • îşi structurează gândirea critică şi analitică
  • capătă uşurinţa de a vorbi în public în mod convingător
  • învaţă să gândească strategic
  • îşi formează o solidă abilitate de argumentare echilibrată
  • îşi consolidează încrederea în propriile idei şi în propria valoare
  • învaţă să lucreze performant în echipă
  • are rezultate şcolare mai bune decât colegii ce nu beneficiază de educaţie deliberativă
  • îşi asigură un loc de studiu la cele mai importante universităţi internaţionale
  • devine, în timp, cetăţean informat şi implicat, stăpân pe puterea lui de decizie civică
  • reuşeşte să obţină un loc de muncă în companii de top din România şi din străinătate

 

În România, preocuparea pentru debate în cadrul educaţiei pentru democraţie în licee a apărut în anii ’90, prima promotoare a acesteia fiind Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică (ARDOR), sprijinită de instituţii precum Romanian American Foundation, UNICEF, Guvernul României, Consiliul Naţional pentru Dezbaterea Discriminării, etc. Principalele repere ale istoriei debate-ului la noi în ţară includ:

1994 – înfiinţarea ARDOR

2008 – iniţierea concursului naţional „Tinerii dezbat”, organizat concomitent în toate liceele din România, cu peste 600 de elevi participanţi

2011 – aprobarea de către Ministerul Educaţiei a introducerii cursului liceal opţional de Dezbatere, Oratorie şi Retorică

2017 – iniţierea de către Ministerul Educaţiei a Olimpiadei naţionale de argumentare, dezbatere şi gândire critică

 

La nivel internaţional există numeroase concursuri de debate, fiecare cu formatul său de debate, cu propria organizare şi propriile reguli. La toate, însă, juriile judecă prestaţiile echipelor de debateri după trei criterii-cheie: conţinut (ce anume se afirmă, plus argumentele şi exemplele invocate); stil (cum anume se spune ceea ce se spune, limbajul şi tonul folosite); strategie (cât de bine se abordează subiectul, se răspunde argumentelor adverse şi se structurează mesajul de transmis).

 

Echipa de debate a English Kids Academy a participat până acum la două ediţii succesive ale celui mai important concurs european pentru debateri liceeni: Heart of Europe International Debating Tournament, ţinut la Olomouc, în Republica Cehă. Lansată în 2001 şi reunind, azi, echipe din peste 45 de ţări (de la Chile la Tailanda) de pe toate continentele, această competiţie îşi propune să promoveze libertatea de exprimare, arta retoricii, cooperarea interculturală şi armonia socio-culturală în rândul tinerilor. De altfel, mascota turneului este o inimă („Herr Heart”) care simbolizează, pe lângă donarea de sânge (cauza socială susţinută de eveniment), dragostea de libertate, democraţia, angajamentul pentru dezvoltarea societăţii.

 

(De regulă, competiţiile internaţionale de debate acordă echipelor participante premii şi pentru măiestria în exprimarea în engleză ca limbă străină (EFL – English as a Foreign Language), echipa de debateri din România câştigând acest premiu în două ediţii consecutive la Olomouc, 2013 şi 2014.)

 

În fine, pentru a vă face o idee despre aria de cultură generală pe care o cuprinde pregătirea pentru debate, iată câteva exemple de teme din politică, geografie, religie, ştiinţă, etc., de la concursurile Heart of Europe din anii trecuţi:

– „Ar trebui să acordăm compensaţii pentru nedreptăţile comise de generaţiile precedente”

– „Să se impună sancţiuni economice pentru angajarea în muncă a copiilor”

– „Să se incrimineze jocurile de noroc”

– „Hrana modificată genetic este în interesul publicului”

– „Statele BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) sunt o ameninţare pentru Europa”

– „Energia nucleară reprezintă un mijloc necesar de combatere a schimbărilor climatice”

–  „Să se acorde tratament preferenţial emigranţilor ale căror valori corespund cu ale naţiunii-gazdă”

– „Formaţia Beetles a contribuit mai mult la dezvoltarea societăţii decât Beethoven”

– „Tehnologia va permite bărbaţilor să rămână însărcinaţi şi să dea naştere”

– „Rolul Bisericii în diplomaţia mondială de după 1945 a fost preponderent negativ”

– „Următorul Secretar General al ONU trebuie să fie o femeie”

 

Idei care produc poftă de gândit şi de vorbit – combustibilul ideal pentru transformarea unui copil într-un om cu gândire bine închegată, exprimare coerentă, persuasivă şi valori bine aşezate.

 

Înfiinţat cu câţiva ani în urmă, Clubul de Debate al EKA este coordonat de traineri cu experienţă în debate şi educaţie non-formală. Clubul de Debate al EKA este destinat adolescenţilor, se desfăşoară în limba engleză şi se întruneşte o dată pe săptămână. Pentru informaţii şi înscrieri, accesaţi https://www.englezacopii.ro/proiecte-speciale/clubul-de-debate/ sau trimiteți un email la englezapentrucopii@ih.ro.

 

Surse:

<http://ardor.org.ro/despre-noi/#debate>

<https://cus.org/members/debating/what-debating>

<https://en.wikipedia.org/wiki/Heart_of_Europe_Debating_Tournament>

<https://www.asociatiacurteaveche.ro/ro/debate-si-lectura-pentru-copii-tipstricks-despre-curajul-de-a-vorbi-in-public-de-la-nae-sovaiala/>

 

 

About Author

Related posts