Autor: Alina Porumboiu

Când ai fredonat ultima oară o melodie în limba engleză? Odată fixată, acea frază muzicală a rămas în memoria ta pentru totdeauna. Sunt convinsă că nu ai stat să analizezi din punct de vedere lexical sau gramatical fraza, ci pur și simplu a făcut sens pentru tine și fără să îți dai seamă ți-ai îmbogățit limbă engleză cu o expresie. Este oare aceasta puterea muzicii când vine vorba de învățarea unei limbi străine? Și dacă cel puțin la nivel intuitiv realizăm modul în care muzica facilitează învățarea, ce rol ar trebui să joace ascultarea sau folosirea cântecelor în clasă?

Cercetarea stiintifică susține cu tărie folosirea muzicii în educație, oferind în acest sens dovezi ale impactului pozitiv pe care îl are educația prin muzică asupra abilitătilor lingvistice elementare. Cercetări științifice recente arată că educația muzicală oferă sensibilitate fonemică, memorie verbală și un vocabular mai bun. Astfel de îmbunătătiri în funcționarea creierului în aceste zone sunt sursa corelațiilor dintre abilitatea muzicală și învătarea limbii străine; astfel, muzica ar putea avea un puternic impact pozitiv asupra copiilor care studiază limbă engleză. „Pentru școli, aceasta înseamnă că predarea prin muzică, valoroasă pentru trezirea potențialului artistic și muzical al fiecărui copil, poate de asemenea îmbunătăți substanțial nivelul de limbă al fiecărui copil”(Gromko, 2005)

Studiile din domeniul învătării unei limbi străine susțin ipoteza că versurile cântecelor sunt o sursă de învătare neprevăzută de cuvinte noi. Medina (1993) a studiat efectele muzicii asupra învătării vocabularului la un grup de 48 de copii de clasă a două, cu un nivel limitat de engleză. Punctajele pentru vocabularul nou au fost deseori mai mari pentru grupele care au folosit muzică.

Avem tendința să le atribuim doar preșcolarilor lumea fascinantă a cântecelor și să o asociem cu inocența lor de a memora cântecele. Școlarilor le revin astfel doar metodele mai “serioase” de învățare. Însă, e demonstrat deja că avem nevoie de muzică la orice vârstă, atât ca formă de artă cât și ca unealtă de a accesa limba într-un mod diferit. Mintea noastră este asociativă, ceea ce înseamnă că este de ajuns să auzi un cuvânt pentru a aduce rapid la suprafață o întreagă frază dintr-un cântec. Astfel, prin intermediul muzicii, copiii își pot dezvolta vocabularul, pot accesa un nivel mai înalt de înțelegere dar cel mai important, pot asista la un moment de învățare memorabil.

 

Un studiu făcut de cercetători Stanford (Gaab s.a., 2005) a descoperit că instruirea muzicală îmbunătăteste felul în care creierul procesează cuvântul vorbit. În special, studiul a descoperit că pregătirea și experiența muzicală ajută creierul să-și îmbunătătească abilitatea de a distinge sunete în succesiune rapidă, fenomen numit procesare auditivă. Această procesare auditivă este esențială dezvoltării sensibilității fonemice, aspect necesar al invătării limbii străine. Școlari de clasa întâi au fost testați atât pentru sensibilitate fonemică, cât și pentru sensibilitate la tonul muzical. Cercetătorii au găsit o corelație puternică între sensibilitatea fonemică și discriminarera tonurilor. Abilitatea de a percepe diferențe minore între foneme ar părea să depindă de abilitatea de a extrage informații despre frecvențele sunetelor vobite. Iată cum muzica oferă copiilor acces în lumea fonemelor și mai departe în lumea limbilor străine.

Vara aceasta variate ritmuri muzicale se vor auzi și la English Kids Academy, din clasele copiilor. Continuând să practice limba engleză, aceștia vor vorbi despre stiluri muzicale, diferite culturi, instrumente muzicale, vor juca rolul de compozitori sau artiști și în final își vor lansa propriile producții. Iar toate aceste activități vor sta în serviciul învățării. Copiii nu trebuie să aibă talent, cultură muzicală sau să le placă un anumit gen de muzică pentru a beneficia de avantajele extraordinare ale acestei forme de artă la orice vârstă.

Află mai multe despre modulul intensiv When words fail, music speaks.

About Author

Related posts