Predau limba engleză în grădiniță

Autor: Alina Porumboiu

“Copiii pot învața orice limbă de pe glob încă de când se nasc.” Cu siguranță nu mai este o noutate această afirmație susținută de diverse argumente științifice. Pe baza acestui raționament, copiii sunt expuși la o limbă străină încă din grădiniță sub formă de opțional sau chiar sistem bilingv. Minunat, cu cât începem expunerea mai devreme, cu atât va fi mai ușor apoi! Și totuși, este oare de ajuns expunerea la engleză sau e nevoie de ceva mai mult pentru ca învățarea să se întâmple?

După ani de experiență în EnglishKidsAcademy știm că a preda limba engleză la adulți nu este tot una cu a preda la copii, iar a preda la copii în general nu este tot una cu a preda la copii preșcolari. Este nevoie de ceva știință a învățării aplicată chiar la preșcolari pentru a putea vorbi de progrese consistente. Dacă stăm să ne gândim, miza nu este mare, copiii mici nu au examene Cambridge de susținut și nici nu ne așteptăm de la ei să se exprime fluent în limba engleză. Și totuși, miza este foarte mare dacă privești acești primi păși de inițiere în limba engleză ca fiind baza pe care urmează să se clădească mai departe în anii școlarității. Din această perspectivă responsabilitatea profesorului față de procesul educațional este aceeași la orice vârstă a copilului.

Dacă ești profesor de engleză la preșcolari cu siguranță ai realizat că a cunoaște limba la un nivel înalt și plăcerea de a lucra cu copii sunt două caracteristici extrem de importante, dar nu sunt de ajuns. De multe ori descoperi că ai nevoie de un ghid care să poată îmbina specificul fiecărei etape de vârstă, modul în care copiii învață și cum se fixează structurile lingvistie la nivelul creierului. Ai nevoie să îți raspuzi mai întâi la întrebarea “De ce fac anumite lucruri?” și apoi la “Cum aleg să le fac?”.

Deoarece vârsta copiilor mici poat fi o vârstă a extremelor (trec de la non-reactie la intervenție explozivă) a trage linie și a spune cât a învățat copilul este de multe ori înșelător. Fiind ghidat în mod greșit de semnalele copiilor, te poți îndepărta fără să îți dai seamă de la ceea ce ți-ai propus, să îi înveți engleză.

Greșeli pe care le poți evita într-o lecție de limba engleză la copii preșcolari:

 

  1. Imi propun mult și rămân cu puțin. Uneori copiii sunt expuși la foarte mult vocabular pe care nu au timp să îl asimileze cu adevărat. Învățarea pe termen lung necesită mai mulți pași: concentrarea atenției, activarea memoriei de lucru (copilul reține pentru o perioadă scurtă cuvântul și încearcă să îl conecteze cu ceva familiar) și trecrea în memoria de lungă durată. Penru ca toate aceste etape să se întâmple, copiii au nevoie de foarte multă repetiție, astfel vocabularul se fixează și poate fi folosit autonom în contexte diferite. Este înșelătoare faza în care copilul repetă aproape perfect-memorează pe termen scurt dar nu învață.

 

  1. Folosesc limba română pentru instrucțiuni. „La această vârstă copiii par să înțeleagă atât de puțin încât este nevoie de multe explicații în limba română pentru a face clare instrucțiunile sau pentru a gestiona dinamică de grup.” Instrucțiunile și regulile din clasă sunt nevoia lingvistică primordială pentru a putea începe cu adevărat lecțiile de limba engleză. Folosind limba română (ca un fel de cârja în înțelegere) copilul nu va mai face efortul cognitive de a extrage înțeles dintr-un limbaj pe care nu îl cunoaște. În absența efortului nu are loc învățarea.

 

  1. Îl întreb pe copil „Cum se spune la…?”-traducerea. Chiar dacă poate părea mai rapid și facil să îi oferi copilului traducerea unui cuvânt pe care nu îl înțelege, efortul de a-l ajută să înțeleagă pe alte căi (imagini, gesturi, context) va face diferență dintre un creier “dictionar” și construcția unei arhitecturi specifică limbii străine pe care o învață.

 

  1. Folosesc curicula educaționala în limbă română. Absența unei curicule de sine stătătoare pornind de la nevoile lingvistice ale copilului și nu de la tematicile săptămânale ale grădiniței face că ordinea în care predau anumite expresii sau cuvinte să nu fie cea naturală. Copilul nu va avea imediat nevoie de vocabularul predate, iar acesta se va pierde treptat din memorie.

 

Etapa care dovedește faptul că un copil a învățat ceva nou într-o lecție se refere la a produce liber structurile repetate. Însă de cele mai multe ori copiii mici nu fac acest pas în aceași lecție datorită ritmului lor de achiziție a limbajului. Și totuși cum îmi pot da seamă că învățarea se produce?

Trainerii EKA îți pot oferi răspunsul la această întrebare și multe altele în programul de pregătire a profesorilor de limbă engleză din grădinițe ce va începe vara aceasta.

Vezi aici prezentarea programului.



Aprob stocarea datelor mele conform Politicii de confidențialitate


About Author

Related posts