Autor: Alina Porumboiu

“Mami, îmi pare rău că am reacționat atât de mult la telefon, dar nu m-am putut opri.”

Are aproape 5 ani și a înțeles deja modul în care telefonul îi poate capta atenția într-un fel hipnotizant. Poate observa cum ochișorii îi obosesc în fața ecranului și devine mai nervos atunci când timpul de joacă pe telefon s-a terminat. Îi atenționează și pe ceilalți dacă îi simte pierduți în fața ecranelor lor și îi cheamă să se joace cu el. Și cu toate acestea, cere, la fel ca majoritatea copiilor, să stea cât mai mult în contact cu tehnologia.

Două tendințe complet opuse ce pot lua naștere în copil încă de mic: atracția magnetică față de tehnologie și încercarea de autocontrol (dacă cineva o cultivă constant). Intuiești cu siguranță care tendință poate avea mai mult câștig de cauză. Însă merită totuși să ne educăm copiii în ceea ce privește interacțiunea cu tehnologia?

Atracția copiilor față de tehnologie este explicată în multe forme de psihologi, neuropsihologi și specialiști în domeniul realității virtuale. Dr. Mary Aiken ne povestește în cartea sa, “The Cyber Effect”, cât de ușor se poate face trecerea de la simpla utilizare la dependența de tehnologie, mai ales atunci când anumite structuri ale creierului nu au ajuns încă la un nivel optim de maturizare. Dr. Mary Aiken ne oferă cifre îngrijorătoare cu privire la timpul petrecut în fața ecranelor de către adolescenții din diferite țări: un studiu realizat în anul 2014 pe un eșantion de 13000 de adolescenți din 7 țări europene arată că 13.9% din ei sunt dependenți de internet.

Și, cu toate acestea, primul gând care îți vine în minte, dacă ești părinte, este “Nouă nu o să ni se întâmple”. Mulți părinți realizează că se confruntă cu o problemă abia atunci când aceasta se devine cronică și copilul petrece deja excesiv de mult timp în fața ecranelor.

Adevărul este că nici măcar nu putem intui modul în care viața copiilor noștri va fi modelată de tehnologie. Există cu siguranță nenumărate beneficii, dar suntem oare conștienți și de riscuri? Specialiștii în biomecanică vorbesc despre modificările apărute în corp generate de sedentarism și poziții viciate. Neurologii vorbesc despre modificări la nivelul chimiei creierului influențate de recompensarea intermitentă a jocurilor pe calculator. Sociologii se uită cu uimire la comportamentele sociale amplificate și deformate de realitatea virtuală. Iar psihologii observă tot mai mult o afectare a stimei de sine corelată cu utilizarea excesivă a rețelelor de socializare și o dificultate în conturarea unei imagini de sine echilibrate.

Una dintre măsurile propuse de specialiști și adoptate de părinți este limitarea timpului petrecut în fața ecranelor. Însă simpla limitare poate duce de multe ori la control, condiționare și conflict în familie. De cele mai multe ori părinții trăiesc la rândul lor tensiunea interioară între a avea o relație armonioasă cu copilul dar cu un compromis la nivel de reguli în interacțiunea cu tehnologia sau a avea reguli stricte, afectând interacțiunea cu copilul.

Cum îi putem educa pe copii în ceea ce privește folosirea echilibrată a tehnologiei și totodată dezvolta relații armonioase cu ei înșiși și cu întreaga familie?

Poate că te simți descurajat uneori de alți părinți care, în lipsă acțiunii, contribuie la comportamentele nesănătoase ale propriilor copii. Acești copii devin reprezentativi în grupul social din care și copilul tău face parte și te simțit astfel prins într-un cerc vicios al non-acțiunii: “Asa sunt toți copiii din clasă, ce pot să fac?”. Normalitatea, însă, nu este ceea ce face majoritatea, ci ceea ce răspunde valorilor tale în creșterea și educarea propriului copil astfel încât să poată fi împlinit cu el însuși și adaptat la realitatea ce îl înconjoară. Normalitate este ceea ce îți dorești pentru copilul tău în adâncul sufletului tău.

A-ți ghida copilul către o relație echilibrată cu tehnologia poate necesita timp și efort, plecând de la propriile tale obiceiuri și modelul pe care i-l oferi, căutarea permanentă a acelor activități care pot concura cu atractivitatea realității virtuale, cât și antrenarea funcțiilor sale executive responsabile de controlul impulsurilor, controlul emoțional, automonitorizarea timpului, planificarea și prioritizarea sarcinilor. Doar acordând atenție și oferind timp tuturor acestor lucruri îl poți pregăti pe copil să ia parte, într-un mod sănătos, la o lume imersată în tehnologie.

Iată ce poți face în această direcție:

  • Așteaptă până ce copilul tău împlinește 2 ani pentru a-i face cunoștință cu ecranul (televizor, tabletă, telefon)
  • Nu te lăsa păcălit de aplicațiile ce promit dezvoltarea timpurie a inteligenței copilului tău, nu există substitut pentru prezența unei ființe umane în acești primi ani de viață
  • Observă-ți propriile obiceiuri în relație cu telefonul mobil, deoarece impulsivitatea și automatismul sunt printre primele lucruri pe care copilul tău le va învață de la ține
  • Nu folosi tehnologia ca pe o metodă de a-ți liniști copilul, a-l recompensa sau a-ți lua o pauză pentru t După o perioadă de timp petrecută în fața ecranului copiii pot deveni mult mai agitați
  • Transformă timpul în fața ecranului într-un timp împreună și nu de izolare pentru copil. Jucați împreună jocuri, discutați despre ele și continuați să aduceți personajele din joc și în viața reală
  • Orientează atenția copilului către corpul său (cum se simt ochii, spatele, capul…) pentru a putea observa direct efectul unui timp mai îndelungat în fața ecranului asupra propriului corp
  • Povestește împreună cu copilul tău despre modul în care tehnologia este creată pentru a capta atenția, această resursă a lui atât de valoroasă și cum multe alte lucruri din exteriorul sau interiorul său așteaptă atenția sa
  • Construiește o strategie comună cu întreaga familie și fiți perseverenți în aplicarea ei (cât timp petrece copilul pe tabletă, în ce perioadă a zilei)
  • Monitorizează obiectiv timpul petrecut de copilul tău în fața ecranelor (include televizorul).

Mediul online poate sprijini procesul de dezvoltare al copilului tău, însă nu este un loc de joacă unde el poate rămane singur.

În urma celei mai mari conferințe din România despre efectul tehnologiei asupra copiilor și tinerilor – “The Cyber Efect”, English Kids Academy va organiza o serie de ateliere pentru părinți și copii “O relație echilibrată cu tehnologia”, susținute de Alina Porumoiu, psiholog educațional și psihoterapeut.

About Author

Related posts