Autor: Alina Porumboiu

Asociem poate prea des arta la copii cu pictura, desenul sau lucrul manual. Îi înțelegem utilitatea în dezvoltarea armonioasă a unui școlar, dar nu o conectăm mai departe cu “adevărata artă”, aceea fiind pentru copiii talentați, cu înclinație înnăscută către așa ceva. De la ce vârstă ar trebui un copil să aibă o cultură artistică, să aibă reprezentarea mentală și vocabularul necesar să înțeleagă și să vorbească despre artă? Este oare o legătură între sensibilitatea părintelui la artă și educația copilului în acest sens?

Arta, în multitudinea manifestărilor sale, are cel puțin două roluri esențiale în viața omului: modalitate de exprimare ce îl aduce mai aproape de unicitatea sa și sensibilizarea simțurilor prin intermediul cărora omul se conectează la lume. Cu alte cuvinte, arta, acest subiect atât de puțin studiat în școala primară și gimnazială, reprezintă o poartă magică către propria persoană și către lume.

 Acolo unde arta nu îi este accesibilă copilului tău, e nevoie să îi facilitezi conexiunea.

Între manifestarea pură, lipsită de sens, a copilului mic, atunci când pictează cu mânuțele, se mișcă liber prin casă sau cântă la castroane, și abilitatea șlefuită a școlarului ce cântă la un instrument muzical, există un mare semn de întrebare “Care ar putea fi înclinația sa artistică?” De ce am nevoie să știu cu certitudine răspunsul la această întrebare pentru a mă angaja apoi în acțiuni concrete (ca de exemplu cursuri în acel domeniu)? Expunerea constantă la manifestări artistice, observații sensibile ale operelor de artă, orientarea atenției către propriile senzații în contact cu o anumită muzică, toate acestea pot fi modalități de a-i șlefui copilului tău simțurile. Unii copii își pot descoperi înclinațiile mai târziu, iar rolul tău poate fi acela de a-i păstra mereu în contact cu posibilitățile de exprimare artistică.

 “Nu mergem la muzeul de artă contemporană căci oricum nu ar înțelege nimic”

Copiii nu au nevoie mereu să înțeleagă, ci mai mult să simtă, iar pentru a simți au nevoie de o atenție antrenată către interior. Nu este ceva ușor de făcut, deoarece concentrarea atenției la copii este destul de limitată și ușor de atras de elementele din exterior. Însă poți să te gândești puțin la beneficiile pe care copilul tău le-ar putea avea în viitor dacă ar ști cum să stea în contact cu ceea ce simte. Iată câteva întrebări ce l-ar putea sprijini: Ce vezi? E auzi? Ce simți? Ce îți imaginezi? Ce îți vine să faci/ Cum i-ai răspunde artistului printr-un gest/ sunet/ imagine? C poveste îți vine în minte pornind de la acest tablou? Acestea sunt doar câteva întrebări ce îi pot ghida atenția copilului tău către interior, învățând astfel să pună în cuvinte emoții sau gânduri. Această abilitate a fost numită “inteligența intrapersonală” de către H. Gardner iar ea începe să ocupe un loc tot mai important în setul de abilități de care un om are nevoie pentru a se adapta la realitatea actuală. Capacitatea de autocunoaștere, duce mai departe la autoreglare și adaptare, inclusiv în clasă. Este uimitor cum școala, care oferă atât de puțin spațiu exprimării artistice, le cere apoi copiilor să se controleze, fără a luă în seamă nevoia de a-și dezvolta în prealabil sensibilitatea față de propriile lor trăiri. Din acest punct de vedere, arta nu este un element exterior la care copiii ar trebui să privescă pasiv, ci un instrument prin care își pot antrena activ abilitățile intrapersonale.

 De la recunoașterea unui tablou de Matisse, la recunoașterea frumosului în jur. 

Poate că nu e o idee prea bună să îți iei brusc acum copilul și să începeți o căutare pe internet creațiile a marilor pictori ai lumii, asta dacă nu ați avut deja câteva discuții pe aceste teme în trecut. Dar vă puteți apleca atenția asupra unui film de animație bine făcut. Vă puteți uita la o imagine impresionantă și la cum a fost ea realizată, discutați despre arta digitală și cum le servește copiilor în fiecare zi. Ascultați coloana sonoră a acelui film, identificați instrumentele din orchestră și stările pe care încearcă să le creeze. Care este rolul artiștilor în jocurile pe calculator și cum este arta folosită pentru a-l face pe jucător să se identifice tot mai mult cu personajele. Plecați de la ceea ce îl înconjoară și apoi îndreptați-vă atenția către lucruri tot mai abstracte. Nu este nevoie să fii chiar tu un cântăreț de Jazz sau un dansator vestit pentru a-ți orienta copilul către diverse forme de manifestare artistică. Vei avea treptat surprinderea că sensibilizarea simțurilor sale se va reflecta într-o plimbare în parc, la joacă cu alți copii sau pur și simplu într-un moment de tandrețe cu tine, părintele sau. Nu este acesta scopul final al artei, să dea sens și culoare vieții?

Cursurile de vară de la EKA vin în întâmpinarea acestei nevoi și îi oferă copilului tău o incursiune prin stilurile inedite ale marilor artiști cât și posibilitatea de a experimenta pe cont propriu al stilul preferat.

 

Te așteptăm la și mai multă joacă și învățare, vara această la modulul intensiv The artist within me.

About Author

Related posts