Lecţiile deschise EKA: cine ce are de câştigat din ele

Autor: Ilinca Stroe

 

V-aţi dus vreodată copilul la locul de muncă? Poate într-o zi de vacanţă când nu avea program şi nu aveaţi cu cine să-l lăsaţi acasă? Poate când cursurile şcolare s-au suspendat brusc din cauza vremii, iar bona sau bunicii nu erau disponibili pentru a rămâne cu el? Situaţii ca acestea sunt neplăcute fiindcă creează dificultăţi: ce-are să spună şeful despre prezenţa unui copil în birou? Ce poate face copilul 8 ore la serviciu, fără să se plictisească? Şi colegii – n-or să se simtă deranjaţi de prezenţa lui? În ciuda grijilor, însă, de multe ori experienţa luării copilului cu noi la serviciu sfârşeşte prin a fi pozitivă: colegii ni-l răsfaţă, şeful e amuzat de prestaţia noastră ca părinte, lumea ne complimentează pe motiv că piticul ne seamănă – îngrijorarea se topeşte ca fumul, iar la finalul celor 8 ore ne simţim… mândri. Mândri că am „produs” un copil pe care cei din mediul nostru profesional îl admiră şi simpatizează.

 

Ei bine, ce-am spune dacă am afla că şi copilul se simte la fel atunci când suntem prezenţi în mediul lui/ei „profesional”, adică la şcoală? Chiar dacă poate brava, mimând „jena” omuleţului acum mare şi autonom în preajma egalilor săi, prezenţa părintelui în mediul şcolar cotidian al copilului este benefică. În primul rând, copilului îi face bine să vadă că două modele importante pentru el, profesorul şi părintele, interacţionează: co-prezenţa lor îi dă celui mic un sentiment de siguranţă sporită, certitudinea că există o „alianţă” profesor-părinte al cărei rol este să îl ocrotească şi sprijine. Pe de altă parte, reacţia colegilor cuprinde adesea un amestec de ingenuă curiozitate şi admiraţie şoptită: e tatăl lui Ionuţ mai înalt? E mama Denisei mai tânără? Sunt părinţii lui Alex aşa drăguţi, severi sau cool cum reieşea din poveştile lui? Astfel, la finalul unei zile în care mama sau tata au fost prezenţi la şcoală, copilul se simte mândru, încurajat, susţinut, mulţumit sau chiar flatat graţie fericitei „incursiuni” a părintelui în lumea sa de la şcoală.

 

La English Kids Academy (EKA) ştim asta. Ştim cât de important este să facem să se întâmple întâlnirea dintre copil, profesor şi părinte, atât de relevantă şi formatoare pentru copil. De aceea, în fiecare semestru al unui an şcolar obişnuit organizăm „Open Day” la EKA: lecţii deschise pentru părinţi. Iar pe baza celor constatate până acum, putem spune că copiii ai căror părinţi, din diverse motive, nu reuşesc să ajungă la lecţia deschisă, pleacă trişti de la lecţie… Este, aşadar, recomandabil ca, atunci când organizăm lecţii deschise, părinţii să facă tot posibilul să fie prezenţi: participarea lor îi entuziasmează pe copii, le creează emoţii pozitive şi, în plus, aşa cum arată cercetările, implicarea părinţilor în activitatea şcolară a celor mici creşte rata învăţării.

 

Dar iată, mai exact, ce avantaje prezintă lecţiile deschise EKA:

  • copiii ai căror părinţi sunt prezenţi la lecţia deschisă

– se simt stimulaţi să contribuie activ la lecţie

– se simt mândri să îi arate profesorului că se poartă responsabil şi când sunt părinţii de faţă

– se bucură că au ocazia de a le demonstra părinţilor ce ştiu şi ce pot

  • profesorii şi echipa EKA, în calitate de gazde ale lecţiilor deschise

– au oportunitatea de a le demonstra părinţilor calitatea mediului academic şi a educaţiei oferite

– exemplifică acum, prin activităţile de la oră, metoda de predare şi abordarea educaţională EKA

– colectează feedback preţios de la părinţii prezenţi, în vederea perfecţionării serviciilor noastre

  • părinţii prezenţi la lecţiile deschise

– verifică standardele de calitate ale serviciilor educaţionale EKA pe care le-au achiziţionat

– au ocazia de a-şi vedea copiii „în acţiune”, live, la ora de engleză

– observă direct ce abilităţi, calităţi şi aptitudini a dobândit copilul datorită cursului

 

Nu în ultimul rând, co-prezenţa profesorului, părintelui şi copilului în spaţiul de învăţare şi dezvoltare care este EKA, aşa cum este ea prilejuită de lecţiile deschise, contribuie la consolidarea legăturii părinte-copil (întrucât copilul se simte susţinut prin participarea părintelui la oră), dar şi la consolidarea relaţiei copil-profesor (în măsura în care ambii devin „parteneri” în misiunea de a face o impresie bună părintelui care asistă la oră).

 

Cea mai recentă rundă de lecţii deschise a avut loc la EKA în perioada noiembrie-decembrie 2019. Părinţii au fost invitaţi să asiste la o lecţie care să ilustreze integrarea proceselor socio-emoţionale în activităţile folosite pentru predarea englezei. Cu acea ocazie, am pregătit, în fiecare sală de curs care găzduia o lecţie deschisă, o foaie informativă pentru părinţi în care se expuneau principiile, metoda şi abordarea educaţionale aplicate la EKA. Tot cu acel prilej, profesorii le-au prezentat detaliat părinţilor tema, obiectivele şi activităţile lecţiei deschise, iar pe durata lecţiei au acordat atenţie individuală fiecărui copil în parte, astfel încât fiecare dintre părinţii prezenţi să poată observa cum se dezvoltă copilul său în cadrul cursului de engleză EKA.

 

Aţi ratat cumva acea rundă de lecţii deschise? Nu-i nimic, începe curând semestrul II: faceţi-vă timp pentru participarea la următoarele lecţii deschise. Vă vom aştepta cu drag!

English Kids Academy organizează cursuri de engleză şi activităţi educaţionale conexe (ateliere de lucru, conferinţe, seri tematice) pentru copii şi adolescenţi cu vârste cuprinse între 4 şi 18 ani. Pentru informaţii, accesaţi https://www.englezacopii.ro. Pentru înscrieri, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro.  

 

 

 

About Author

Related posts