Autor: Alina Porumboiu

“Am învățat engleza de la desene animate.” Este și experiența ta de copil? În absența altor opțiuni, dornic de a înțelege cât mai mult din ceea ce se întâmplă în scenele animate de la televizor, te lași expus la o limbă străină fără ca măcar să realizezi că începi să o înveți. De cele mai multe ori o poză face mai mult decât zece cuvinte, iar o poză animată, mai mult decât zece imagini. Și asta, deoarece creierul nostru se folosește de toate indiciile pentru a înțelege, iar indiciile vizuale sunt cele mai sugestive.

Astăzi nu mai este nici un secret rolul filmelor sau al desenelor animate în procesul educațional. Atunci când nu sunt folosite în exces sau ca o modalitate de a țintui copilul în canapea pentru câteva ore cât ne facem treaba, ele au capcitatea de a transmite lecții de viață, de a sprijini inteligența emoțională (prin identificare cu personajele), de a transmite informații noi sau chiar de a-l expune la o limbă străină în mod repetat.

Evident, în nici una dintre aceste situații nu este de ajuns să lăsăm copiii la desene animate pentru a dobândi abilitățile respective în totalitate. Așa cum o lecție de viață merită preluată într-o discuție cu părintele, dezvoltarea emoțională se întâmplă doar dacă există și interacțiune umană, la fel și limba străină se învață atunci când există și contextul natural de a o folosi, însă primul pas este expunerea. Copilul aude dialoguri naturale, amuzante, memorabile, pe care le învață înainte chiar de a decodifica adevărata lor însemnătate. Este știut deja că înainte de a putea folosi autonom un concept nou este nevoie de 2000 de expuneri în medie (nu te-ai fi gândit la acest număr impresionant, nu-i așa?). Acesta este modul în care ai învatat și cuvinte în limba română.

Cum pot învăța copiii limba engleză cu ajutorul filmelor sau a desenelor animate:

  1.  Atunci când nu le este accesibil limbajul, copiii fac apel la toate celelalte elemente pentru a înțelege mesajul transmis: gesturile personajelor, expresia facială, acțiunea, obiectele din jur. Creierul lor face un efort extraordinar de a aduna cât mai multe informații pentru a da sens. De multe ori copiii înțeleg ceea ce se întâmplă fără a putea traduce anumite cuvinte. Chiar dacă la început sensul poate fi greșit, captați de imaginile interesante continuă să facă acest efort. De aceea, a nu le traduce cuvânt cu cuvânt poate fi mult mai valoros pentru că ei. Acesta este considerat un proces pasiv de învățare.
  2. Desenele animate fac parte din “limbajele” copilăriei. Aducând împreună ideea de învățare a unei limbi străine cu un o activitate relaxantă (vizionarea unui desen animat), poți evita plictiseala copiilor în clasă, anxietatea de performanță sau stresul provocat de activități cu un nivel de provocare prea mare.
  3. Primele reacții pe care orice copil le are atunci când vizionează un film animat sunt captarea atenției și creșterea nivelului de curiozitate. Aceste două elemente pot fi ușor orientate apoi către obiective lingvistice, folosind practic motivația intrinsecă a copilului de a povesti despre ceea ce a văzut. Astfel, poate fi creat un context natural de folosire a vocabularului extras din film, context în care copiii nu realizează că practică ceva anume.
  4. O altă modalitate de a-și antrena pronunția și vocabularul poate fi prin punerea în scenă a dialogului dintre personaje. De cele mai multe ori copiii sunt atrași de vocile caracterelor, atitudinea cu care spun anumite replici și umorul din spatele replicilor. Ei vor fi mult mai dornici să imite personajele lor preferate, practicând astfel pronunția, în loc să repete după un profesor o anumită frază. În spatele oricărei acțiuni trebuie să stea un motiv valid pentru copil și nu pentru adult. Copiii imită deja spontan replici din desene animate.
  5. Limbajul folosit în filme animate este de cele mai multe ori simplu, incluzând vocabularul care îi interesează pe copii. Dar nu este simplificat în mod artificial, ci continuă să aibă o fluență naturală și să expună copiii la termeni din domenii variate. Astfel te poți trezi cu copilul tău vorbind în limba engleză despre experimente chimice sau planete.
  6. Pornind de la o scenă dintr-un film animat, copiii pot să își dezvolte toate celelalte abilități lingvistice: pot asculta dialogul și identifica ușor cuvinte cheie, pot dezvolta scenariul și își pot exprima propriile idei, pot citi sau scrie cuvinte simple în limba engleză corelate cu filmul vizionat.

 

Desenele animate pot fi exploatate în direcția dezvoltării imaginației, a atenției, a gândirii, memoriei sau a unei limbi străine. Te invităm și pe tine, vara aceasta, să sari din canapea și să pătrunzi și în lumea fascinantă a desenelor animate, participând activ la îmbunătățirea nivelului de limbă engleză al copilului tău, la modulul intensiv Cartoons and films teach you English.

About Author

Related posts