Never quit in a valley.” / „Niciodată să nu renunţi atunci când eşti la pământ.”

(Dr. Angela Duckworth)

 

Autoare: Ilinca Stroe

 

Tiberiu Uşeriu, un bistriţean născut în 1973, a fost primul român care, chiar de la prima sa participare, a câştigat 6633 Arctic Ultra în 2016. Tiberiu a străbătut pe jos 566 de kilometri pe gheaţă, în zona Cercului Polar. A mărşăluit cu picioarele degerate, la temperaturi de -50o Celsius, câteva zile. A reeditat victoria în 2017. Şi apoi iar în 2018. De trei ori la rând a câştigat cel mai dur maraton din lume. Poreclit „Ice Man” de către publicul impresionat de performanţa lui extraordinară, ultramaratonistul de top al României a onorat numele ţării lui în lume ca puţin alţi români. Cine ar fi crezut că, cu doar 6 ani înainte de primul său triumf la 6633 Arctic Ultra, Tiberiu Uşeriu se afla în punctul cel mai de jos al vieţii sale? Deţinutul numărul 2800 dintr-o celulă de 70 de centimetri, dintr-o închisoare de maximă siguranţă din Germania. Parcursul lui, din acea celulă până la vârful competiţiei arctice, este absolut excepţional.

 

Există un anumit atribut, mai important decât IQ-ul, mai important decât talentul, care duce la succes: grit. Este atributul indivizilor care obţin performanţă înaltă. Constatarea aceasta rezultă din cercetările întreprinse de Dr. Angela Duckworth, Profesor de Psihologie la Universitatea din Pennsylvania, autoare a volumului Grit: The Power of Passion and Perseverance (2016), câştigătoare a Bursei MacArthur (supranumită „bursa geniilor”) pentru „originalitate, înţelegere profundă şi potenţial” în domeniul psihologiei pozitive. Grit este definit de Dr. Duckworth drept „perseverenţă şi pasiune pentru obiectivele pe termen lung”. Grit denotă o trăsătură de caracter, o atitudine, o virtute şi este Tema Anului la English Kids Academy (EKA).

 

EKA rezonează, astfel, cu un puternic principiu actual din domeniul dezvoltării copilului: formarea, prin educaţie, nu doar a abilităţilor, ci şi a caracterului asigură reuşita în viaţă a copilului. Această abordare aduce grit în centrul preocupărilor formative atât ale profesorilor, în cadrul educaţiei şcolare, cât şi ale părinţilor, în cadrul educaţiei familiale. Cum însă realizăm, ca educatori adulţi, cultivarea perseverenţei la copii? Ce, mai exact, ar trebui să îi învăţăm, pentru a le dezvolta această trăsătură specifică, grit? Cum anume le putem insufla tenacitate şi pasiune pentru un ţel „cu bătaie lungă”? O trecere în revistă a principalelor deziderate în formarea de copii gritty este, fără îndoială, binevenită.

 

1)  Lăudaţi nu atât calităţile copilului („Ce deştept eşti!”), cât efortul depus de acesta pentru a atinge un rezultat („Ce mult ai muncit la proiectul ăsta!”).

 

2)  Încurajaţi nu o mentalitate fixă („fixed mindset”), pentru care reuşita este o chestiune de talent, un dar pe care îl ai sau nu, ci o mentalitate formatoare („growth mindset”), pentru care succesul vine prin muncă, exerciţiu şi stăruinţă.

 

3)  Îndemnaţi-l pe copil să îşi găsească o pasiune, să descopere ce îl captivează, ce îi mobilizează interesul şi energiile (cântat la chitară, balet, karate, etc.).

 

4) Stimulaţi autodisciplina copilului, permiteţi-i şi încurajaţi-l să dedice timp, zi de zi, exercitării unei pasiuni – perfecţionării, exersării şi progresului pas cu pas.

 

5) Daţi-i voie copilului să greşească, să înregistreze eşecuri, să le înfrunte, să le proceseze, să treacă peste ele, să se ridice şi să meargă mai departe – să le trăiască drept simple escale pe drumul către reuşită.

 

6) Vorbiţi-i copilului despre (propriile) eşecuri –  arătaţi-i că greşelile sunt folositoare, demonstraţi-i cum învăţăm cu toţii din greşeli, cum putem evolua depăşindu-le.

 

7) Comunicaţi-vă deschis sentimentele provocate de obstacole, piedici şi eşecuri de care v-aţi lovit în viaţă – îi veţi arăta astfel copilului că e firesc să te simţi intimidat, dezamăgit, descurajat, dar şi că stă în puterea noastră să ne revenim.

 

8) Cultivaţi optimismul – împărtăşiţi-i copilului exemple sau situaţii de viaţă din care reiese că putem face faţă dificultăţilor, că putem depăşi greutăţile, că, stăruind şi perseverând, în cele din urmă reuşim.

 

9)  Sprijiniţi-l şi susţineţi-l pe copil în eforturile de durată pe care le depune pentru a-şi atinge un obiectiv pe termen lung. Fiţi încurajatori şi pozitivi cu privire la strădaniile sale.

 

10) Sfătuiţi-l pe copil să nu renunţe la ceva în momentul în care simte că îi e cel mai greu. „Never quit in a valley”. Poate renunţa, dacă mai doreşte, după ce va fi depăşit momentul de cădere. Dar e important ca mai întâi să treacă de acel punct şi abia apoi să decidă, în cunoştinţă de cauză.

 

11) Faceţi-vă copilul să înţeleagă că frustrarea, sentimentul de derută, descurajarea, efortul susţinut şi strădania fac parte integrantă din urmărirea succesului – sunt simple popasuri pe drumul către reuşită.

 

12) Ajutaţi-l pe copil să îşi facă planul B sau C – să fie perfect pregătit să facă faţă unui eşec, să o poată lua încrezător de la capăt în caz de nereuşită, având mereu la îndemână soluţii alternative, de rezervă.

 

13)  Permiteţi-i copilului să îşi asume riscuri – lăsaţi-l să ţintească sus chiar şi atunci când ţinta pare peste puterile lui, lăsaţi-l să încerce chiar şi cu riscul de a da greş, căci asumarea de riscuri înseamnă şi ocazia de a-şi depăşi cu succes limitele.

 

14) Sărbătoriţi din plin reuşitele, atunci când au loc – răsplătiţi prin admiraţie şi apreciere făţişă perseverenţa care a dus la atingerea obiectivelor, succesele obţinute prin efort.

 

15) Rezistaţi tentaţiei de a vă „salva” copilul din dificultate, de a-l „scuti” de un eşec – folosiţi experienţa respectivă pentru a-l motiva să nu renunţe la greu, să persevereze în ciuda nereuşitei de moment, să se gândească totdeauna la soluţii şi să facă un plan de acţiune potrivit pentru depăşirea problemei.

 

Toate aceste principii de cultivare a grit-ului ca trăsătură de caracter de succes la copii sunt destul de la îndemâna profesorilor şi părinţilor. Trebuie doar să conştientizăm importanţa, pe tot parcursul vieţii, a acestei virtuţi şi să fim activi în a o încuraja ca parte a educaţiei pe care o oferim copiilor. Nu în ultimul rând, merită să ne evaluăm propriul grit, făcând acest test de 5 minute realizat de Universitatea din Pennsylvania. Succes!

 

English Kids Academy (EKA) organizează două conferinţe-atelier cu tema „GRIT – puterea pasiunii şi a perseverenţei”. Primul asemenea eveniment va avea loc sâmbătă, 1 februarie 2020, între orele 10 şi 12, la sediul International House Bucureşti din T-Center, Str. Lânăriei nr. 93-95, etaj 1  (cartier Tineretului, lângă Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai”). Lector: Mihai Laurenţiu Gânj, Preşedinte EKA, Antreprenorul Anului 2010 (HR Club Romania), Inspector International House World Organisation (Londra), absolvent al cursului Positive Psychology: Character, Grit and Research Methods, co-susţinut online chiar de Dr. Angela Duckworth. Participarea la eveniment este gratuită în limita locurilor disponibile. Informaţii: englezapentrucopii@ih.ro.

 

Surse

<https://afineparent.com/building-character/what-is-grit.html>

<www.npr.org/sections/ed/2014/03/17/290089998/does-teaching-kids-to-get-gritty-help-them-get-ahead>

<https://biglifejournal.com/blogs/blog/activities-grit-resilience-children>

 

About Author

Related posts