[:ro]

Înainte de a avea capacitatea de a face anumite lucruri (mișcări, sunete), copilul adună în creieraș cunoștinte despre cum să facă aceste lucruri. Procesate și depozitate ca amintiri, ele îi vor asigura tot ceea ce are nevoie pentru a trece mai târziu de la producerea sunetelor la vorbire sau de la mișcări necoordonate la mers.  Iar acest lucru se întâmplă în fiecare zi și cu fiecare nouă experiență pe care o întâlnește.

Încă din perioada fetală, copilul dezvoltă reflexe și tipare de mișcare care îi vor fi de folos mai târziu, în timpul vieții extrauterine. Apoi, în rutina zilnică, copilul este manevrat, purtat în brațe și atins de către părinți, lucru ce îi stimulează întreg corpul. Astfel, mișcările propriului corp și cele din jurul său, devin treptat o lume fascinantă pe care copilul își dorește să o cucerească tot mai mult. Cu alte cuvinte, elementele primare ale învățării sunt datorate mișcării și atingerii.

Inclusiv abilitatea de a vorbi are la bază mișcarea. Atenția la sunete este facilitată de interesul copilului față de chipurile persoanelor pe care ajunge să le cunoască rapid și față de mișcările pe care le fac acestea când vorbesc. Experiențele depozitate ale acestor sunete duc la achiziția silabelor și a ritmului limbajului. După silabe urmează o serie de cuvinte și asocierea acestora cu înțelesul lor. De aceea apare tendința părinților de a-și modela mereu mimica și gestica în funcție de feedback-ul oferit de bebeluș și de a combina cuvinte cu sunete și mișcare.

Pentru a învăța despre un anumit lucru, copilul va avea nevoie de o experiență directă, adică de un context real (de exemplu animăluțe de pluș sau reale). Cuvântul (denumirea animalului) va face mereu legătura cu conceptul ce se va fixa în memoria copilului și care va aștepta momentul în care poate fi pronunțat corect. Sunetele (a face ca un animăluț) stimulează aparatul fonoarticulator și îl ajută pe copil să se exprime cât mai mult prin intermediul sunetelor. Iar gesturile sprijină dezvoltarea motricității, oferă un limbaj accesibil copilului. Toate aceste lucruri folosite simultan susțin exprimarea verbală.

Astfel, beneficiile pe termen lung în folosirea gesturilor și a mimicii în comunicarea cu bebelușul tău se regăsesc în abilitățile de comunicare și socializare ale copilului mai târziu:

    1. îmbogățirea vocabularului datorită posibilității de a se exprima de la o vârstă foarte fragedă;
  1. creșterea ritmului de achiziție a limbajului și a capacității de gândire și utilizarea conceptelor noi.

[:]

About Author

Related posts