Ce facem cât timp #stămacasă? 9 idei pentru a le insufla copiilor plăcerea de a citi

Autor: Ilinca Stroe

 

Odată cu declanşarea pandemiei de covid-19 (coronavirus), English Kids Academy (EKA) a reacţionat prompt potrivit directivelor Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă: pentru a-i proteja pe copii, am suspendat cursurile de la sediile noastre pe perioada închiderii şcolilor de stat. Dar ţinem să îi păstrăm pe copii conectaţi la învăţare, ţinem ca ei să continue să crească intelectual, să se dezvolte şi în această perioadă de izolare socială. De aceea, reluăm recomandarea noastră călduroasă de a petrece timp acasă cu copilul citind. Iar pentru ca cititul să fie mai atractiv, vă prezentăm 9 idei de activităţi de lectură pe care le puteţi desfăşura în această perioadă.

 

1) Cititul pe roluri

Propuneţi-i copilului să vă imaginaţi că înregistraţi povestea pentru un post de radio. În funcţie de poveste, repartizaţi-vă personajele şi citiţi dialogurile ca şi cum ar fi roluri. Modulaţi-vă vocea pentru a da consistenţă sentimentelor personajului şi folosiţi gestica şi expresiile faciale pentru a face experienţa amuzantă.

 

2) Ilustrarea unei poveşti prin costume

Puteţi organiza o lectură în familie care ilustrează, folosind materiale de decor, măşti şi/sau costume, personajele din poveste, interacţiunea şi acţiunile lor, ba chiar şi locurile descrise. Cu alte cuvinte, montaţi o minipiesă de teatru pentru întreaga familie. (O practică, de altfel, foarte îndrăgită pe vremea lui Dickens.)

 

3) Provocarea la recenzie

În special copiii mai mari (10-14 ani) s-ar putea simţi motivaţi de următoarea provocare: citiţi un capitol, o poveste sau o carte întreagă şi faceţi apoi un rezumat al celor citite, sub formă de poem de cel mult 10 versuri sau într-un paragraf de cel mult 25 de cuvinte.

 

4) „Leapşa”

Împreună cu 4-5 membri ai familiei jucaţi leapşa cititului: începeţi să citiţi cu voce tare, parcurgeţi un pasaj sau o pagină, apoi opriţi-vă şi nominalizaţi pe altcineva care să continue lectura. „Pasaţi-i”cartea şi repetaţi ciclul.  Pentru a juca pe scor: cine a fost atent/ă şi ştie unde s-a oprit lectura, neavând nevoie să i se arate pe pagină unde s-a rămas, primeşte un plus. După o oră de citit, câştigă persoana cu cele mai multe plusuri.

 

5) Exerciţii de „respirolectură”

Provocaţi-l pe copil să faceţi cu rândul pentru a citi cursiv, inteligibil, cu pauze şi intonaţie, cât de multe rânduri puteţi dintr-o singură respiraţie – fără să vă opriţi să trageţi aer în piept. Pentru un plus de competitivitate, vă puteţi cronometra. (Dar asiguraţi-vă, prin întrebări după fiecare pasaj citit, că urmăriţi şi sensul poveştii.)

 

6) Ecoul

Stabiliţi că dumneavoastră sunteţi „vioara întâi” la citit, iar copilul – ecoul. Citiţi cu voce tare, expresiv şi cu intonaţie, câteva propoziţii. Opriţi-vă şi lăsaţi-l pe copil să recitească acel pasaj reproducând cât se poate de fidel intonaţia folosită de dumneavoastră (incluzând tonul, accentuarea, pauzele, etc.) Apoi inversaţi rolurile.

 

7) Asocieri de cuvinte

Citiţi, dumneavoastră sau copilul, un fragment/o pagină/un capitol. Apoi luaţi o pauză pentru a face asocieri de cuvinte: câteva minute, spuneţi pe rând câte un cuvânt legat de pasajul citit. (De pildă, dacă a fost scena unei bătălii, puteţi face următoarele asocieri: „bătălie” – „victorie” – „dreptate” – „împărat” – „răsplată”, etc.) Opriţi-vă din asocieri când vi se pare că aţi rezumat suficient conţinutul pasajului citit. Reluaţi lectura, repetaţi ciclul.

 

8) Bursa pariurilor

Începeţi să citiţi, dumneavoastră sau copilul. Atunci când acţiunea ajunge la un moment de suspans sau de răscruce, opriţi-vă. Faceţi pariuri (pe mize mici dar nostime – o cană de ciocolată caldă, o bomboană) privitoare la ce se va întâmpla în continuare. Reluaţi lectura, stabiliţi cine a anticipat cel mai bine deznodământul şi repetaţi ciclul. Nu neglijaţi, desigur, să vă onoraţi pariurile!

 

9) Mima

După ce aţi citit, într-o sesiune de lectură sau pe durata mai multor zile, 5-6 poveşti, jucaţi ceea ce englezii numesc „charades”: mimaţi un titlu de poveste/carte sau numele unui personaj din poveştile citite. Copilul are la dispoziţie un timp limitat (de exemplu, 2 minute) pentru a ghici corect titlul/numele respectiv. Dacă reuşeşte, primeşte un punct (sau un pupic sau o altă răsplată dulce). Inversaţi rolurile şi repetaţi ciclul.

 

Să vă fie timpul cât #stămacasă plin de lecturi plăcute şi amuzante! J

 

English Kids Academy (EKA) încurajează cititul în rândul copiilor prin înfiinţarea EKA Young Readers Community şi prin participarea cursanţilor noştri la Fischer International Reading Race 2019/2020. Pentru mai multe informaţii, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro.

 

 

 

About Author

Related posts