5 jocuri pe care le putem juca oricând cu copiii noştri

 

Prinşi în trafic, în drum spre/dinspre şcoală, sau aflaţi în sala de aşteptare, la dentist, suntem adesea în situaţia de a alunga plictiseala şi a face să treacă timpul în mod plăcut. Iar pentru aceasta, ce idee mai bună decât aceea de a ne prinde într-un joc? Mai ales când, în afară de distracţie, jocul asigură şi ceva învăţare.

 

Să revedem, aşadar, 5 jocuri simple pe care le puteţi juca oricând cu copilul dumneavoastră.

 

1) Ultima literă, prima

Cum se joacă:            Se alege o literă – de exemplu, „d”. Primul jucător spune un cuvânt care începe cu acea literă – de exemplu, „degerat”. Al doilea jucător spune un cuvânt care începe cu ultima literă a cuvântului precedent – de exemplu, „tânăr”. Jocul continuă astfel, fiecare jucător adăugând pe rând un cuvânt care începe cu ultima literă a cuvântului precedent. Pentru a face jocul mai antrenant, nu se pot repeta aceleaşi cuvinte pe parcursul jocului, iar fiecare jucător are la dispoziţie doar 5/7 secunde pentru a adăuga un cuvânt.

 

Beneficii:                     Ÿ îmbogăţirea vocabularului

Ÿ reprezentarea corectă a ortografierii cuvintelor

Ÿ îmbunătăţirea concentrării în condiţii de stres (limita de timp)

 

2) Bulgărele de zăpadă

Cum se joacă:            Fiecare jucător spune câte un cuvânt, fiecare cuvânt adăugat fiind legat de precedentul, astfel încât să se formeze treptat o propoziţie. De exemplu: jucătorul 1 spune „găina”; jucătorul 2 adaugă „aleargă”; jucătorul 3 adaugă „prin”. Jocul continuă astfel, fiecare jucător adăugând pe rând doar un cuvânt legat logic şi sintactic de precedentele, până se obţine o propoziţie corectă şi completă. Pentru a face jocul mai antrenant, jucătorii îşi pot propune să formeze o propoziţie complexă „interminabilă”. Continuând exemplul de mai sus: găina – aleargă – prin – curtea – care – a – fost – măturată­ – de – către -… etc.

 

Beneficii:                     Ÿ îmbunătăţirea capacităţii de a asculta atent

Ÿ stimularea capacităţii de a forma propoziţii complexe

Ÿ dezvoltarea imaginaţiei

 

3) Asociere de cuvinte

Cum se joacă:            Se alege o literă – de exemplu, „m”. Primul jucător spune un cuvânt care începe cu acea literă – de exemplu, „măr”. Al doilea jucător spune un cuvânt care se leagă logic de primul – „livadă”. Al treilea jucător spune alt cuvânt care se leagă logic de primul – „roşu”. Jocul continuă astfel, fiecare jucător raportându-se la primul cuvânt pentru a adăuga altul pe care îl consideră relaţionat logic cu acela. Jocul se opreşte pentru explicaţii oricând asocierea dintre cuvântul adăugat şi primul nu este logică/inteligibilă, şi se poate face mai antrenant stabilind o limită de timp (5 secunde) pentru adăugarea unui cuvânt.

 

Beneficii:                     Ÿ dezvoltarea gândirii asociative

Ÿ stimularea logicii

Ÿ îmbogăţirea vocabularului

 

4) Poveste colectivă

Cum se joacă:            Primul jucător spune o propoziţie – de exemplu, „Porky a ieşit în fugă din casă”. Al doilea jucător adaugă una sau mai multe propoziţii care o continuă logic pe prima – de exemplu, „Pentru că pe stradă trecea strigând tare un vânzător de îngheţată.” Al treilea jucător adaugă una sau mai multe propoziţii care le continuă logic pe precedentele – de exemplu, „Porky a mers fuga la el şi i-a cerut un kilogram de îngheţată de fistic”. Jocul continuă astfel, fiecare jucător adăugând pe rând un crâmpei legat logic de anterioarele, până se obţine o poveste. Pentru eficienţă, un crâmpei poate avea max. 3 propoziţii.

 

Beneficii:                     Ÿ stimularea creativităţii

Ÿ dezvoltarea capacităţii de a forma propoziţii complexe

Ÿ îmbunătăţirea abilităţii de a asculta cu atenţie

 

5) Literă cu literă

Cum se joacă:            Pe principiul careului de cuvinte încrucişate, jucătorii adăugând pe rând câte o literă, pentru a forma cuvinte. Întâi se desenează pe o foaie un careu/tabel cu 12/15 pătrăţele pe fiecare rând şi pe fiecare coloană; în fiecare pătrăţel se va putea nota doar o literă. (Alternativ, se poate folosi o foaie de caiet de matematică pe care se delimitează un careu cuprinzând 12/15 pătrăţele pe fiecare latură.) Primul jucător trece o literă într-un pătrăţel, oriunde doreşte – de exemplu, un „ă”. Al doilea jucător notează o literă oriunde doreşte, inclusiv pe lângă litera notată de primul – de exemplu, „m” în pătrăţelul dinaintea celui în care s-a scris „ă”. Al treilea jucător trece şi el o literă într-un pătrăţel din careu – continuând exemplul nostru, un „r” după „ă”, alcătuind astfel cuvântul „măr” şi obţinând un punct. Jucătorii primesc un punct pentru fiecare cuvânt pe care reuşesc să îl formeze/termine. Cuvintele se pot forma vertical, orizontal sau diagonal.

 

Beneficii:                     Ÿ îmbunătăţirea ortografiei

Ÿ stimularea capacităţii de a anticipa

Ÿ potenţarea inteligenţei logico-matematice

 

Jocurile 1 şi 2 se pot juca în scris sau verbal, jocurile 3 şi 4 – doar verbal, iar 5 – doar în scris. Adevărata

provocare însă este să le jucaţi nu doar în limba română, ci şi în engleză! Cum? Un exemplu pentru jocul 1:

star – radish – helicopter – red – dinosaur – … etc. Un exemplu pentru jocul 2: Mickey – found – an – interesting

book – which – was – about – a – very – little – and – curious – mouse – that… etc. Jucate în engleză, jocurile sunt

tot atâtea ocazii pentru copilul dumneavoastră de a exersa de pildă vocabularul şi gramatica predate la clasă

într-o manieră plăcută şi antrenantă.

 

Distracţie (şi învăţare) plăcută! J

About Author

Related posts